torsdag 21. juni 2012

... hvorfor ikke to til...???

Så ble det et par lykter til :)

Fikk overlevert et ønske om lyslykter 
sammen med et par søte glass fra ett eller annet 
av ei venninne. 
Og da klarte jeg ikke å la være å ta utfordringen ;)

... og sånn ble de med og uten lys :)

Enda bedre er det kanskje at hun nylig har hatt bursdag, 
og gaven i den anledning er ikke overbrakt ennu, 
så nu blir det et par ekstra ting i den gaven. 
Håper bare det faller i smak :)

Noen har etterlyst oppskrift på disse lyktene,
og her er min versjon av dem:
Jeg har brukt garn som passer til heklenål nr 3 - eks. Mor Aase bomull, Mandarin Petit
Til disse lyktene har jeg lagt opp 56 luftmasker (lm) 
og satt dem sammen til en ring med en kjedemaske (kjm).

Så hekles det 56 fastmasker (fm) i ringen - jeg hekler en fm i hver lm - 
1.fm er en lm, og omgangen avluttes med en kjm i denne.

Videre hekles det 4 staver (st) i den 1.fm - 1.st på omg erstattes alltid av 2 lm - 
hopp over 3 fm og hekle 4 st i neste fm. 
Gjenta ut omg. og avslutt med kjm i 2.lm (se bilde 1)
Lag en kjm fram til midten av 1.stavgruppe (stgr) som på bilde 2.

Hekle så 4 st mellom st 2 og 3 i gruppen. Hopp til neste stgr og gjenta. (bilde 3)
Gjenta denne siste omg til ønsket lengde.
På mine lykter her er det 11 omg med disse stgr.
Når ønsket lengde er oppnådd hekles det kjm fram til midten av 1.stgr (bilde 2)

1 halvstav(hst) mellom st 2 og 3 i gruppen (1.gang erstattes den av 2 lm), 3 lm
Gjentas ut omg, og avsluttes med kjm i 2.lm (bilde 4)

Så er det 4 fm om hver lm-bue (bilde 5) Start og avlutt som 1. omg

Til slutt er det 5 st i 2.fm. Hopp over 1 fm. 1 fm i neste fm. Hopp over 1 fm.
Gjenta ut omg og avlutt med kjm i 2.lm (bilde 6)
Da er det bare og feste tråder og pynte i vei med det som måtte ønskes.
Lykke til :)

Og husk!!! Skulle du lure på noe, så ikke vær redd for å ta kontakt og spørre ;)

Ha en fin kveld :)
Line

15 kommentarer:

  1. Jeg prøver igjen jeg! ;) La inn kommentar her i stad, men den ser nå ut til at er borte.. jeg får heller ikke opp de nye bloggene jeg følger i blogglista mi på min blogg.. hmm.. noen ide om hva det kan være?
    uansett; disse var supernydelige! Skal prøve en nå med en gang! :D og en fin beskrivelse!
    Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gine, og velkommen til min blogg :) Supert at du vil følge med på hva jeg driver med. Hehe :)
      Vet ikke hva årsaken til at du ikke får oppdatert blogglista di. Her hos meg står det at du følger denne bloggen. Har observert at flere har samme problem, men har ikke fått med meg noen løsning på det :(
      Flott at du likte lyktene mine :) Mønsteret kan brukes til alle størrelser. Opplegget må bare gå opp i 4 :) Så vet du visst det skulle være en større eller mindre lykt på gang hos deg :) Send gjerne bilde når du er ferdig, og link gjerne til min blogg dersom du legger ut hos deg.
      Ha en fin heklekveld :)
      - Line -

      Slett
    2. ja, jeg har nok en litt mindre lykt enn deg denne gangen. (fetaostglass, 6kantet). Men ser ut til å bli veldig fint for det! :)
      Skal linke til deg jeg! :)

      Slett
  2. Jett om ho blei fornøyd :) de va nydelig !! Tusen takk snille du :0)
    -Linda-

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig, vænnen :)
      - Line -

      Slett
  3. Så søøøt!!! De e veldig fin, mamma.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha lille vænnen min :)

      Slett
  4. takk for at du deler oppskriften. drnne må prøves

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig at andre også vil lage, så prøv i vei :) Lykke til, og bare spør visst noe er uklart.

      Slett
  5. Takk for fin oppskrift :).. Men jeg lurer på en ting :).. hvilke glass bruker du? Sitter å prøver å hekle den nå, men har ikke skaffet meg glass ennå :p

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk, Lena. Håper den er forståelig, hvis ikke må du bare spørre.
      Jeg bruker alle typer glass. Legger bare opp sånn at maskeantallet er delelig på 4, og så fortsetter jeg etter oppskriften til passe lengde. Bruker mye av duftelysene med vanilje på Rema 1000. Fin størrelse og god duft.
      Lykke til :)

      Slett
  6. NYDELIGE lykter!! Så bra du deler oppskrifta! ;) Meeeen.. er nybegynner, opplært av youtube og drops- sine instruksjonsvideoer. Så jeg datt ut allerede etter alle de 56 fm jeg.. :P Forsto ikke helt hva jeg skulle gjøre etter de 4 stavene? "Videre hekles det 4 staver (st) i den 1.fm - 1.st på omg erstattes alltid av 2 lm -
    hopp over 3 fm og hekle 4 st i neste fm.
    Gjenta ut omg. og avslutt med kjm i 2.lm (se bilde 1)
    Lag en kjm fram til midten av 1.stavgruppe (stgr) som på bilde 2."

    Har du en "lettere" måte å forklare med det på? :P Er ikke god på hekkleoppskrifter i det hele tatt, da jeg bare hekkler det de andre hekkler ved å se på video.. Noen tips for en nybegynner? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal hekles 4 staver i hver 4. fastmaske. "1.st på omg erstattes alltid av 2 lm" gjelder kun første stav på omg, alle andre staver rundt hekles som normalt.
      Vet ikke om du ble noe klokere ;)
      Visst du vil kan du ringe meg på tlf 95156320 så kan jeg forklare muntlig mens du hekler :)
      Lykke til :) Ønsker veldig at du skal få det til, så bare spør.
      - Line -

      Slett
    2. Hei igjen :) Nå har jeg prøvd å kommet meg et stykke på veg med lyslykta.. Men nå er problemet at det virker som jeg bare øker og øker for hver omgang jeg hekkler. Så i stede for å hekkle "rett opp" hekkler jeg utover..så det blir vase form.. om du skjønner hva jeg mener? :P Men jeg hekkler jo bare rundt til endene møtes, så jeg skjønner ikke hva det er som gjør det.. :P Hilsen Sylvia :)

      Slett
    3. Vanskelig å si, men visst du kan ta et bilde og sende på Mail t mæ, så kan jeg kanskje hjelpe deg noe mer. Send til line.t.vesterheim@gmail.com
      - Line -

      Slett